Een leerling die zich goed voelt op school is meer gemotiveerd en presteert beter. Toch lukt dit niet altijd: een moeilijke schoolloopbaan, faalangst, schoolmoeheid, pesten, een gebeurtenis buiten de school, ... kunnen voor extra stress zorgen. Scholen doen hun best om kinderen en jongeren te leren omgaan met stress en emoties binnen en buiten de school.
Een doordacht schoolbeleid kan hier een verschil maken. Hoe gaan leerlingen en leerkrachten met elkaar om op school? Kunnen ze ergens terecht wanneer het moeilijker gaat of bij conflicten? Scheppen infrastructuur en de organisatie gezonde uitlaatkleppen? Voert de school een antipestbeleid? Is er een vertrouwenspersoon? Hoe reageert de school op onverwachte stressvolle en emotionele gebeurtenissen? Waar kan een leerling of leraar terecht als de school met zo’n gebeurtenis geconfronteerd wordt?
Als ouder is het goed op de hoogte te blijven van het beleid dat de school hieromtrent voert. Bij vragen of problemen is de stap naar school dan sneller gezet. De ouderwerking kan ook hier zijn steentje bijdragen.