Nieuwe ouders voelen zich vaak onwennig op school. Ouders uit de ouderwerking kunnen, samen met de school zorgen voor een warm welkom voor deze ouders. Door een warm welkom en door onmiddellijk in te zetten op kennismaking, zullen deze nieuwe ouders zich sneller welkom voelen. Ouders die zich welkom voelen op school zullen makkelijker spreken over moeilijkere thema’s zoals zindelijkheid.
Voor de kleuterleerkracht is het beter als kleuters zindelijk starten. Indien een kleuter nog niet zindelijk is als het start in de kleuterschool is goede communicatie tussen ouders en leerkracht erg belangrijk. Door goede communicatie en samenwerking zal het zindelijkheidsproces makkelijker verlopen. De ouderwerking kan hier een rol in spelen.
Maar hoe kan je als ouderwerking een rol spelen bij het zindelijkheidsproces van startende kleuters? We geven je graag wat inspiratie:
- Ouders uit de ouderwerking zijn aanwezig op één of meerdere dagen van een nieuw startmoment, zodat ze nieuwe ouders mee kunnen opvangen, de weg wijzen, vragen kunnen beantwoorden over de school en ouderwerking, etc.
- Tijdens informele momenten (koffiemomenten bijvoorbeeld) kan je het thema zindelijkheid bespreekbaar maken. Een handig hulpmiddel hiervoor zijn de dialoogkaartjes ‘weetjes voor de ouders en de school’.
- Zet het thema zindelijkheid op de agenda van de ouderwerking en denk samen na hoe jullie de school en nieuwe ouders kunnen ondersteunen, met als doel veel mogelijk kleuters zindelijk te laten starten op jullie school. Denk hierbij aan het schenken van potjes, opstapjes zodat kleuters een goede houding hebben op de toiletjes, klaspopmateriaal rond zindelijkheid, etc.
- De ouderwerking kan thematassen ontwikkelen met materiaal voor ouders thuis om de zindelijkheid te stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan een kleine klaspop met een potje, vertelboekjes en informatiebrochures.
Wil je meer weten over zindelijkheid, neem dan zeker een kijkje op https://samenzindelijk.be/