Basisschool De Puzzel slaagde erin haar diverse ouderpubliek aan te spreken en te weerspiegelen in de ouderwerking. Een jaar lang werd gekneed: er werden ouders actief aangesproken, er werden activiteiten georganiseerd waar ouders een handje konden helpen, … om zo de stap naar de, toen nog op te richten, ouderwerking voor zoveel mogelijk ouders zo klein mogelijk te maken.
Context
BS De Puzzel Mechelen is een kleinschalige kleurrijke buurtschool met familiale sfeer. De leerlingen en hun ouders wonen allemaal dichtbij in de wijk waar de school gelegen is. Iedereen kent iedereen. BS De Puzzel is daarnaast ook een school met een heel divers publiek. De school telt 18 nationaliteiten.
Aanpak
Basisschool De Puzzel zet op verschillende vlakken in om ouders te betrekken, te ondersteunen en waar mogelijk te versterken. Heel wat ouders hebben leren fietsen op school of namen deel aan de lessen Nederlands die werden georganiseerd op school in samenwerking met LIGO. De directeur heeft in 9 jaar tijd heel wat ouders zien groeien en sneller de stap naar de school zien zetten. Maar een ouderwerking dat echt de diversiteit van de school omvat, dat was tot voor kort nog een droom.
Eerdere oproepen om een ouderwerking op te starten, gaven niet het gewenste resultaat. Dus besloot de directeur het over een andere boeg te gooien. Samen met een papa werd een jaar lang voorzichtig toegewerkt naar een mogelijke opstart van een ouderwerking. De papa nam het op zich om zoveel mogelijk ouders persoonlijk aan te spreken en op deze manier te leren kennen. Vanuit de school werden verschillende activiteiten georganiseerd waarop ouders werden uitgenodigd om concrete taken in te vullen. Op deze manier konden ouders ontdekken wat ze leuk vonden en stilletjes groeien naar een eventueel groter engagement. Ouders proefden dus van wat een ouderwerking zou kunnen betekenen, zonder dat er eentje was. Toen de ouderwerking werd opgestart, werden ouders dus ook niet op iets abstracts aangesproken maar kregen ze de boodschap: eigenlijk doe je dit al, maar willen we je daar graag meer in erkennen.
De ouderwerking is geen vzw en beheert zelf geen geld. De school voorziet budget voor bv hapjes en drankjes. Wordt er winst gemaakt? Dan vloeit dat ook gewoon terug naar de school. Het doel van de ouderwerking is niet om de school financieel te ondersteunen, wel om de cohesie tussen de ouders, tussen de ouders en de school en met de wijk te versterken. Deze keuze werd heel bewust gemaakt om bepaalde drempels weg te nemen voor ouders om aan te sluiten en een ouderwerking op maat van de school en de ouders te realiseren. De ouderwerking bestaat ondertussen uit een kernteam van een 9-tal ouders met heel wat verschillende nationaliteiten. Zij zetten voornamelijk hun schouders onder:
- 1 keer per maand organiseren ze een koffiemoment. De ene maand vindt dit ’s ochtends plaats, de maand erop net na schooltijd. De ouders zetten alles zelf op en bemannen de stand, maar ontvangen uiteraard ondersteuning van de school.
- De bar na de leerlingenmusical wordt volledig bediend door enkele mama’s.
- De organisatie van een lampionnentocht doorheen de wijk. De leerlingen trokken samen met de ouderwerking door de wijk: ze vormden een kinderkoor, de circusschool spuwde vuur, er werd toneel gespeeld op een balkon, … . Na de tocht werden alle deelnemers op de speelplaats getrakteerd op soep en een feestje.
- De vergroening van de voortuin met een receptie voor de hele wijk. Iedereen uit de wijk is immers vrij om naar hartenlust van de kruiden uit de voortuin gebruik te maken.
- Het onderhoud en screening van het boekenruilkastje in de voortuin van de school.
- …
Gaandeweg werd er een splitsing gemaakt tussen doeners en denkers. Degene die graag mee vergaderen zijn daarop steeds uitgenodigd. De directie en een leerkracht zijn hierop ook steeds aanwezig. Helpt een ouder liever enkel mee, dan zijn daar ook alle mogelijkheden voor.
Concrete tips voor wie ook aan de slag wil
- Ga eerst goed na welk soort ouderwerking het beste bij je school zou passen. Wij kozen als doel voor de ouderwerking voor het versterken van de cohesie tussen ouders, school en wijk. De ouderwerking beheert dus ook geen geld, dat past binnen de visie van de scholengroep en neemt heel wat drempels weg.
- Neem de tijd om ouders te laten proeven van wat een ouderwerking zou kunnen betekenen zonder hen eerst te overvallen met een vrij abstracte uitnodiging.
- Investeer in persoonlijke contacten, blijf communiceren en ouders rechtstreeks aanspreken op hun interesses en talenten. BS De Puzzel is school midden in de wijk, ouders kunnen gemakkelijk naar de school komen en doen dat ook. Dat maakt dat de school erg kon inzetten op persoonlijke contacten en activiteiten op school laten doorgaan.
- Zoek een trekker onder de ouders die kan helpen. Op deze manier kan het initiatief ook echt bij de ouders gelegd worden.