5 belevingsboxen, kant-en-klaar, om samen met het hele gezin te doen tijdens de krokusvakantie.
Context van de school
Freinetschool De Regenboog telt ongeveer 350 leerlingen. De stedelijke context van Turnhout zorgt ervoor dat er een gezonde sociale mix van leerlingen en ouders aanwezig is. Stad Turnhout voert een actief onderwijsbeleid.
Aanpak
Freinetschool De Regenboog zocht en vond een alternatief voor haar winterschoolfeest in februari dat door de coronamaatregelen anders georganiseerd moest worden. Voor bepaalde activiteiten werkt het schoolteam in bepaalde werkgroepen, zo ook voor het schoolfeest. De brainstorm binnen deze werkgroep leidde al snel tot het concept van de belevingsboxen. Het schoolteam is een vrij groot team, dus er kon al vrij snel een realistische taakverdeling worden opgemaakt. De werkgroep dacht het hele concept uit, enkele leerkrachten deden de inkopen, andere leerkrachten staken de boxen op 2 namiddagen in elkaar …
-
2 ‘lekker’boxen: taart maken en pizza maken
-
2 ‘pret’boxen: geur (zeepjes maken) en kleur (stempels maken)
-
1 wandelbox: met daarin een korte wandeling (op maat van de gezinnen met jongere kinderen), een lange wandeling (voor de gezinnen met al iets oudere kinderen) en bijpassende opdrachtkaarten.
Elke box werd door een andere klas uitgedacht, samengesteld en uitgetest. De leerlingen maakten een stappenplan met bijhorende foto’s om bij de boxen te stoppen. Het afhalen van de boxen gebeurde op school. De polyvalente ruimte en de speelplaats werden versierd net zoals op het winterschoolfeest om ouders ook nu feestelijk te onthalen.
De nadruk van de boxen lag vooral op het samen iets leuks doen met hele gezin. Daarom werd elke box ook zo samengesteld dat er steeds opdrachtjes waren voor de allerkleinsten, maar dat ook de oudere kinderen in het gezin en de ouders er plezier uithaalden. Het schoolteam heeft de prijs van de boxen bewust zo laag mogelijk gehouden omdat het doel niet was om zoveel mogelijk geld te verzamelen, maar wel in te zetten op verbinding. Zowel binnen het gezin als met de school.
In elke box zat ook een apart kaartje met daarop de vraag om zeker één of meerdere foto’s te delen met het schoolteam. Al deze foto’s werden verzameld op de facebookpagina van de school en in het schoolkrantje. Ook werd er regelmatig een update gegeven over het aantal bestelde boxen en de uiteindelijke opbrengst.
De boxen werden heel enthousiast onthaald. Een 300-tal boxen werden besteld en klaargemaakt. Door de kinderen te betrekken bij de ontwikkeling en het samenstellen van de boxen en door de lage prijs, namen heel veel gezinnen deel. Ook gezinnen die de school moeilijker bereikt bij andere activiteiten zoals een eetfestijn of een bloemen- en kruidenverkoop … Het doel om in te zetten op verbinding is dus zeker geslaagd.
Tips voor wie aan de slag wil
-
Bestel tijdig al je materiaal. Vermijd zo dat je 10 supermarkten moet bezoeken op zoek naar 120 dozen zeepvlokken.
-
Betrek de kinderen. Doordat de kinderen hier overdag op school mee bezig waren en heel enthousiast naar huis vertrokken, was de nieuwsgierigheid van heel wat ouders al gewekt.
-
Zorg voor een terugkoppeling. Bijvoorbeeld het kaartje met daarop de vraag om een foto te mailen naar de school. De boxen werden voornamelijk in de gezinnen beleefd, maar op deze manier kon iedereen ook achteraf nog meegenieten.