Basisschool Vennebos Schilde vormde een werkgroep van ouders en leerkrachten om samen de plannen voor een nieuwe speelplaats uit te tekenen en te hertekenen. Ze bouwden onder meer een stand op het schoolfeest met een blotevoetenpad om de aandacht te trekken. Met beelden werden ouders, leerlingen en schoolteam bevraagd over hoe die nieuwe speelplaats er volgens hen moest uitzien. Al deze ideeën vormden de basis voor een subsidiedossier. Nu de subsidie is binnengehaald, is de werkgroep klaar om er helemaal in te vliegen en de plannen om te zetten in een droomspeelplaats.
Context
Basisschool Vennebos ligt in een groene gemeente ten noordoosten van Antwerpen én in groene omgeving dat zich ook doortrekt in de vele bomen op de speelplaats. De school telt momenteel 74 kleuters en 131 kinderen in de lagere school. Heel wat leerlingen wonen in de buurt, maar ook heel wat ouders van iets verder gelegen stedelijk gebied kozen voor hun kinderen bewust voor deze school en haar groene schoolomgeving.
Aanpak
Toen de speeltuigen op de huidige speelplaats veel sneller dan gepland einde verhaal waren, gaf het schoolteam toe aan hun onderbuikgevoel dat al veel langer speelde: de speelplaats kan en moet natuurlijker, groener, uitdagender en meer ruimte laten voor creatief spel. Een groene speelplaats past ook veel beter bij de schoolvisie van een groene school midden in de bossen. Daarnaast kiezen nu al heel wat ouders voor de omgeving van de school. De omgeving beter bij de school en lessen betrekken zou dus een enorme meerwaarde kunnen betekenen voor leerlingen, ouders en schoolteam.
Een project van dergelijke omvang realiseer je echter niet alleen. Een aantal gemotiveerde leerkrachten zetten een werkgroep op, gingen op zoek naar ouders die graag wilden meedenken of die een bepaalde expertise in deze materie hadden. Iedereen die zijn of haar steentje wilde bijdragen, was meer dan welkom. Deze werkgroep tekende de eerste (van vele) plannen uit en ging luisteren wat ouders, leerlingen en schoolteam hierover te zeggen hadden. Ouders en leerlingen werden een eerste maal bevraagd tijdens een schoolfeest. Er werd een infostand ingericht met natuurlijke materialen, heel wat beeldmateriaal en enkele concepten waarop gestemd kon worden. Ouders en leerlingen kregen een jeton en konden deze achterlaten bij het concept dat het best paste bij hun wensen. Ouders die geprikkeld waren om verder mee na te denken of te helpen, werden uitgenodigd om deel te nemen aan de werkgroep. De werkgroep ging ook op bezoek bij organisaties die kunnen helpen (bv MOS) en bezocht scholen die reeds in een vergroeningstraject instapten.
Al snel werd duidelijk dat een nieuwe speelplaats heel wat geld zal kosten en dat dat budget er simpelweg niet was. Vanuit de werkgroep werd daarom een subsidiedossier ingediend. De subsidie werd ondertussen ook toegekend. Niet alle ingediende ideeën worden gesubsidieerd. De eerstvolgende stap is dan ook het plan finaliseren op basis van de ontvangen feedback en nog een keer aan de leerlingen voorleggen via het kinderparlement. Nadien moet er snel werk gemaakt worden voor het vinden van een aannemer en kan het plan in uitvoering gebracht worden.
Concrete tips voor wie ook aan de slag wil
- Maak er een “samenverhaal” van. Ga na welke ideeën, talenten en expertise er reeds in de school aanwezig zijn. Bij het schoolteam, maar ook bij de ouders. Het is als schoolteam enorm verrijkend om met de input van de ouders en de leerlingen aan de slag te kunnen gaan. Als leerkracht kijk je op een bepaalde manier naar de speelplaats bijvoorbeeld vanuit veiligheid tijdens de speeltijden, maar ook hoe je de lessen naar buiten zou kunnen trekken. Ouders en leerlingen kijken dan weer met een hele andere bril. Al deze ideeën samenvoegen, maakt het een enorm interessant participatietraject.
- Neem voldoende tijd. Het is een leerproces. De werkgroep heeft heel veel verschillende ideeën uitgedacht, geschrapt en herdacht. Doordat er verschillende schooljaren overheen gaan, is de werkgroep regelmatig van samenstelling veranderd. Maar iedereen die deelneemt, bouwt aan een stukje van het verhaal.
- Ga op zoek naar voldoende informatie via verschillende kanalen. Er zijn heel wat organisaties die ondersteuning bieden. Ga op zijn minst met hun gesprek, je hoeft er nadien niet per se mee in zee te gaan. Praat met ouders, betrek de leerlingen en bezoek andere scholen.
- Zoek subsidies. Een speelplaats vergroenen kost energie, maar ook geld als je het meteen goed wil doen. Subsidies leggen eisen en verwachtingen op. Zorg dat de subsidie die je aanvraagt voldoende aansluit bij je project.
- Start vanuit de visie van je school. Welk soort speelplaats past bij het schoolteam, de leerlingen en de ouders is een goed uitgangspunt.