Van klasblog tot Facebookpagina: online communicatie met ouders in Basisschool W’ijzer Diksmuide

  • 21 mei 2014

Klasblogs vind je tegenwoordig in alle maten, gewichten en kleuren. Ze zijn een leuke manier om ouders op de hoogte te houden van wat er gaande is op school. Maar hoe wordt er op verschillende scholen met een klasblog omgegaan? En wat zijn andere online mogelijkheden voor communicatie met ouders? We trokken naar Basisschool W’ijzer in Diksmuide en spraken met zorgcoördinator Charlot en directeur Véronique.

SchermafbeeldingElke klas heeft bij jullie op school een klasblog. Wanneer zijn jullie daarmee gestart?

Charlot: Ondertussen zijn ouders het al heel erg gewoon, maar het is nog maar zes jaar geleden dat we de klasblogs uit de grond gestampt hebben. Ik gaf toen zelf nog les in het vijfde jaar en had een nascholing over bloggen gevolgd. Ik ben daarmee aan het experimenteren gegaan en vertelde er ook over tegen andere collega’s.

Hoe reageerden zij op het idee van een klasblog?

Véronique:  Natuurlijk is niet elke collega meteen even enthousiast. Er was wel wat terughoudendheid. Charlot gaf dan wat meer uitleg op een vergadering en zo zijn er geleidelijk aan meer leerkrachten mee begonnen. Na een drietal jaar hebben we dan besloten om elke klas verplicht met een blog te laten werken. Leerkrachten hadden dus de tijd om zich aan te passen.

Heb je veel technische kennis nodig voor die blogs?

Charlot: Dat valt heel goed mee. Ik ben hier op school ook verantwoordelijk voor ICT en ik heb nochtans geen ICT-achtergrond. Vooral interesse is belangrijk, de wil om iets uit te testen. Het programma ‘Blogger’ is ook heel laagdrempelig in gebruik.

Wat verschijnt er dan allemaal op de klasblogs?

Véronique: Dat verschilt nogal van jaar tot jaar. In de peuterklas komt de naam en foto van nieuwe peuters telkens op de blog. In de kleuterklassen wordt er vooral per thema nieuwe blogs gemaakt. In het lager komen vooral uitstappen, projecten en speciale activiteiten in de kijker. Maar soms is het ook gewoon de juf die op zondagavond ‘Tot morgen’ post.

Bloggen juffen en meesters vaak?

Charlot: Sommigen maken bijna elke dag een blogpost! Bij anderen is dat maar één keer per week, maar zelfs wie het minst blogt, doet dat nog zo’n twee keer per maand.

Hoe ziet zo’n blogpost er dan uit?

Véronique: ouders vinden natuurlijk vooral foto’s leuk. De laatste tijd plaatsen we er ook meer filmpjes op. Daarnaast worden de blogs ook gebruikt voor meer praktische zaken zoals oefenmateriaal voor de kinderen, interessante links of zelfs de middagmaaltijden voor de komende week.

Charlot: Dat menu plaats ik ook telkens op de Facebookpagina en dan merk je dat dat echt gelezen wordt. Als ik wat later ben, word ik al gauw aangesproken door ouders: “het menu staat nog niet online.”

Hoe is de respons van ouders op jullie online aanwezigheid?

Véronique: Die is eigenlijk zeer positief. Ook van leerkrachten. Hun oorspronkelijk aarzeling is verdwenen en ze zien vooral de voordelen.

Charlot: Op Facebook kan je dat natuurlijk zien wanneer ouders op ‘vind-ik-leuk’ klikken, maar soms krijg ik ook mails of privéberichten waarin ouders hun appreciatie uitdrukken.

Véronique: Daarnaast krijgen we regelmatig ook wel leuke feedback op de speelplaats of aan de schoolpoort.

Hoe combineer je een website, klasblog en Facebookpagina?

Véronique: Elke school heeft wel een website, maar die aanvullen is soms erg omslachtig. Daarom geven wij op onze website wel de basisinformatie, maar kunnen mensen vooral makkelijk doorklikken naar klasblogs en de Facebookpagina. Daar krijgen ze de meer actuele informatie.

Hoe gaan jullie om met bruuske reacties op sociale media?

SchermafbeeldingCharlot: Vroeger kon je op blogs wel reageren, maar die functie hebben we uitgeschakeld. Niet omwille van de ouders, maar wel omdat sommige leerlingen daar niet altijd gepast reageerden. Op Facebook kan het natuurlijk voorvallen dat er een ongepaste reactie komt, maar dan kan ik dat meteen verwijderen. Dat is wel belangrijk, dat iemand bereid is om dit dagelijks even te bekijken. Nu, de meeste reacties zijn eigenlijk gewoon ook positief en leuk om lezen.

Véronique: Op onze school staat de deur altijd open. Als een ouder een probleem heeft, kan die gewoon langs komen. Zo vermijd je dergelijke reacties op het internet.

Wat is volgens jullie het grootste voordeel van een klasblog?

Charlot: Je kan als school je deuren openzetten voor ouders. Ze zien wat er écht in de klas gebeurt.

Véronique: En wanneer ouders tevreden zijn, krijg je als school ook meer krediet. Als er dan eens een minder leuke boodschap moet gegeven worden, weten ouders dat dit niet persoonlijk is, maar staat dit in een ruimer positief verhaal.

Wat met gezinnen die de weg naar de klasblog moeilijk vinden?

Charlot: We weten dat sommige kinderen thuis niet gemakkelijk op de computer kunnen. Daarom surfen leerkrachten in de computerklas soms eens naar de klasblog. Zo kunnen alle kinderen zien wat erop staat.

Véronique: Met anderstalige ouders hebben we meestal een persoonlijk gesprek aan het begin van het jaar. Dan gaan we samen naar de schoolwebsite en toon ik ook hoe ze de klasblog kunnen vinden.

Via welke middelen zijn ouders op de hoogte van de klasblog?

Véronique: In september krijgen kinderen een blaadje mee in de boekentas waarop de klasblog vermeld staat. Het komt ook in de agenda en staat in een folder bij de inschrijving.

Charlot: Daarnaast hebben we ervoor gezorgd dat op alle klasblogs ook een link  naar de andere klasblogs staat. Als je kind dan van klas verandert, vind je de nieuwe blog gewoon via het oude adres of de schoolwebsite. Eén juf laat haar ouders ook abonneren op een e-mailsysteem van haar klasblog.

Hebben jullie tips voor scholen die willen starten met klasblogs?

SchermafbeeldingCharlot: Leerkrachten kunnen veel leren van elkaar. Bij de opstart zijn we met alle leerkrachten gewoon samen naar de computerklas getrokken en hebben we elkaar geholpen.

Véronique: Bij de start van het project is het ook belangrijk om een aantal ‘trekkers’ warm te maken. Andere leerkrachten volgen dan al snel en stellen vragen aan hen.

Charlot: En verder, begin er gewoon aan. Nieuwe dingen schrikken soms af, maar geef het zijn tijd, en dan loopt het zeker los.

Nieuwsgierig naar de klasblogs in kwestie? Surf naar http://www.go-diksmuide.be/wijzer/klaswebsites

Ouderblik sociale media vorming sociale media