"Het is nu veel leuker om naar school te stappen." Waarom lessen voor ouders op school zoveel meer betekenen.

  • 30 mei 2016

Vorige maand kon je de ervaringen van het GOK-team en de ouderraad van SBSO De Mast lezen. Vandaag bekijken we samen met Rosa en haar man Garcia Senior wat de lessen op school voor hen betekenden. Zij liepen zelf school in Angola en leren mondjesmaat het onderwijs in Vlaanderen kennen.

Wanneer beslisten jullie deel te nemen aan de lessen die georganiseerd werden op school door Basiseducatie Kempen?

De school vroeg het ons een eerste keer via een brief. We hebben die brief gelezen en samen besproken. We dachten  eerst dat deze lessen niet voor ons bedoeld waren dus hebben we niet gereageerd. Een tijdje later belde de school ons op met de vraag of we graag zouden deelnemen. Ze hebben toen ook duidelijk gezegd hoe de lessen er zouden uitzien en wat we zouden leren. We bespraken het opnieuw en beslisten om mee te doen.

Wat hoopten jullie te leren tijdens dit traject?

In de eerste plaats wilden we vooral andere ouders leren kennen. Wij wonen niet dicht bij school waardoor er geen ouders van andere kinderen van de school dicht bij huis wonen. Via deze lessen ontmoetten we andere ouders die ook een kind in SBSO De Mast hebben. Daarnaast zijn sommige zaken van school ook niet altijd even gemakkelijk. Een agenda dat hadden wij vroeger niet op school, dus hoe je hiermee werkt dat is soms onduidelijk. Leerkrachten blijken de agenda ook heel belangrijk te vinden, want zij communiceren hiermee. Ook dat leerden we bij.

Wat is jullie het meeste bijgebleven?

Het lezen van een brief en hoe je de belangrijkste elementen eruit kan halen. Vroeger kregen we brieven maar  verstonden we ze niet. De school heeft haar brieven aangepast op basis van onze opmerkingen uit de lessen. Elke brief heeft nu een duidelijke  titel en de  belangrijke woorden staan vet gedrukt. Brieven lezen gaat nu een stuk gemakkelijker, maar we kunnen ook de juiste vragen stellen aan onze zoon om de brief nog beter uit te leggen. De school geeft ook enkel brieven mee op vrijdag, nu we dat weten kunnen we steeds vragen aan onze zoon om alles te geven en na te lezen.  Brieven worden zo minder snel vergeten in de boekentas. Daarnaast zijn de brieven van de gemeente nu ook gemakkelijker te begrijpen.

Na de les over de ouderraad (OV5), nam jij, Rosa, het besluit om deel te nemen aan de vergaderingen. Hoe wisten ze jou te overtuigen?

De ouderraad heeft zich niet gewoon voorgesteld door een les te geven. Zij hebben vergaderd zoals ze dat anders ook doen en hebben ons zo laten zien wat zij doen. We hebben samen gekookt en gelachen. Op deze manier leerde ik nog meer ouders kennen en daarom nam ik ook deel. Tijdens deze les hebben we veel geleerd over en van elkaar, over andere culturen en ander eten. Ook in de ouderraad kan je veel leren. Niet enkel de lessen zijn er om iets bij te leren. Elke keer als we elkaar zien kan ik vragen stellen.

Als de school opnieuw lessen zou organiseren, zouden jullie dan opnieuw deelnemen?

Absoluut! Er zijn zeker nog nieuwe dingen die we samen kunnen overlopen, zoals nieuwe afspraken of leren over vrije tijd voor kinderen. 
Maar misschien zijn daarvoor niet opnieuw lessen nodig. Het is nu veel leuker om naar school te stappen. Het is nu duidelijk wie wat doet op school en wie je kan contacteren voor welke vraag. Het is gemakkelijker om even te bellen of de juffrouw aan te spreken. Wij weten nu dat dit kan. In Angola hebben de leerkrachten niet graag dat we hen aanspreken, hier wil het schoolteam net dat we met vragen bij hen komen. Soms is onze zoon een beetje nerveus en weten we niet waarom. Maar de juffrouw kent onze zoon heel goed dus nu vragen we aan haar wat er op school gebeurd is, want dat mag.

Rosa en Garcia Senior, van harte bedankt voor dit gesprek! Het is heel leuk dat we ook ouders die deelnamen  aan de lessen konden interviewen. Het GOK-team van SBSO De Mast neemt de resultaten van dit gesprek ook mee naar hun evaluatie van het traject.