BS De Wijsneus Temse stimuleert aanwezigheid op school bij kleuters

Concrete realisatie

Tussen 28 september en 2 oktober 2009 werd de week van de kleuter georganiseerd op basisschool De Wijsneus in Temse. De kleuters kregen elke dag een puzzelstukje mee. De kleuters die dus de hele week naar school kwamen, hadden op het einde van de week een volledige puzzel verzameld. Op vrijdag kregen ze een mooie sleutelhanger om aan hun boekentas te hangen. Op vrijdagochtend werd ook een ontbijt aangeboden.

Context van de school

Het project is ontstaan omdat de school merkte dat veel kleuters moeite hadden om naar school te komen en om zeer uiteenlopende redenen wel eens thuisbleven. Via dit project wou men kleuters helpen om zonder heimwee naar school te komen.

Het project  (puzzels en sleutelhangers) werd voorgesteld door het LOP Temse kleuterparticipatie.

De directie maakt deel uit van deze werkgroep.

De bedoeling was dat elke school op eigen initiatief werkte rond de “week van de kleuter” en daarbij kon de puzzel of sleutelhanger helpen.

Geschiedenis en verloop

Het project is ontstaan omdat de school merkte dat veel kleuters moeite hadden om naar school te komen en om zeer uiteenlopende redenen wel eens thuisbleven. Via dit project wou men kleuters helpen om zonder heimwee naar school te komen.

Het project (puzzels en sleutelhangers) werd voorgesteld door het LOP Temse kleuterparticipatie.

De puzzelstukjes en sleutelhangers werden bezorgd en gesponsord door het LOP Temse.

Het ontbijt (ook voor de ouders) werd door de school betaald.

De directie maakt deel uit van deze werkgroep.

De bedoeling was dat elke school op eigen initiatief werkte rond de “week van de kleuter” en daarbij kon de puzzel of sleutelhanger helpen.

Evaluatie

  • De week zelf is goed verlopen, de acties zijn zeer gemakkelijk te realiseren.
  • De inzet van de juffen is uiteraard de motor achter dit verhaal.

Opvolging

  • Het project van de puzzelstukjes zelf was beperkt in tijd. Er waren nog genoeg puzzels over om de actie het jaar erna te herhalen maar toen waren ze op.
  • Omdat de school ondervond dat een eenvoudig puzzelstukje een stimulans was om naar school te komen, heeft ze zelf een “maandkalender” ontworpen met de namen van alle kinderen erop en als ze aanwezig waren, werd een “smilie” naast hun naam gezet.
  • Op het einde van de maand kreeg de kleuter met de meeste “smilies” een geschenkje.
  • Dit jaar werkte de school tijdens de week van de kleuter over “De klok”.
  • Elke dag werd een liedje over de tijd gezongen, opnieuw werd de week beëindigd met een ontbijtje.
  • Via het LOP Sint-Niklaas werd de lesmap over De klok (op tijd op school) aangekocht, dit project wordt nu jaarlijks hernomen tijdens de Week van de Kleuter.

Concrete tips voor wie ook aan de slag wil

We ondervinden dat kansarme ouders zeer onzeker zijn, je kan ze best betrekken bij een laagdrempelige activiteit bv. boterhammen smeren. 

Ze worden liefst niet betrokken bij overlegmomenten (vergaderen), dan komen onze ouders niet.

Contactgegevens

Rita Camerlincx
Directie GO! Basisschool De Wijsneus
Eupenlaan
9140 Temse
03/710 98 11