“Niks dan voordelen!” – De voorleesavond in Basisschool Klim-Op Zoersel

  • 11 februari 2016

In december organiseerde Basisschool Klim-Op in Zoersel naar jaarlijkse traditie een Voorleesavond. “Het is het nuttige aan het aangename koppelen,” aldus zorgcoördinator Inge Van den Broeck, “We promoten lezen, zorgen voor een gezellige sfeer en brengen ouders, kinderen en het schoolteam dichter bij elkaar.”

Hoe ziet zo’n voorleesavond er concreet uit?

Alle ouders en kinderen van de school zijn uitgenodigd op onze voorleesavond in december. We zetten vooral in op gezelligheid. Alle kinderen komen aan in pyjama en ook de voorlezers hebben hun nachttenue aan! De kinderen worden ingedeeld in vier leeftijdsgroepen: de kleuters, de 1e graad, 2e graad en 3e graad. In die volgorde komen ze elk om beurt naar het voorleeslokaal voor een verhaal. Voor de kleuters doen we poppenkast.

Wat is dat juist, het voorleeslokaal?

We toveren voor het voorlezen de leraarszaal om in een echte gezellige kerstsfeer. We vinden het heel belangrijk dat voorlezen iets magisch is voor kinderen, dus we zetten hard in op die sfeer. De kinderen moeten bijvoorbeeld door een lange tunnel van tafels naar het voorleeslokaal kruipen. Hun gezichten wanneer ze binnenkomen zijn goud waard.

Hoe leid je zo’n avond organisatorisch in goede banen?

Aan het begin van de avond geven we de verschillende starturen voor elke leeftijd mee. De kinderen mogen, als ze dat willen, ook blijven zitten voor het verhaal van één leeftijd ouder, maar niet langer. Meestal hebben ze daarna ook honger, dorst of moeten ze naar het toilet (lacht).

Verder kunnen we ook rekenen op veel hulp van het oudercomité. Deze activiteit is echt een samenwerking tussen schoolteam en de ouders. Vooraf is er een werkgroep waar ouders uit het oudercomité en leerkrachten samen inzitten en alles voorbereiden.

Hoe ziet die samenwerking eruit de avond zelf?

De avond zelf houden de leerkrachten zich bezig met het voorlezen en de kinderen, terwijl de ouders van het oudercomité buiten kraampjes zetten met eten en drinken voor de ouders die dan een praatje kunnen slaan. De leerkrachten die niet voorlezen, mengen zich tussen de ouders en leren hen beter kennen

Jullie organiseren dit voor het zesde jaar op rij. Is er veel veranderd?

Eigenlijk wel. In het begin lazen we niet voor in een apart lokaal. Nu doen we dat wel en dat bevordert de magie en de aandacht van de kinderen. Verder is ook ons aanbod van eten en drinken vergroot. Vroeger was er enkel frisdrank, nu bieden we ook soep, jenever, hapjes, enz… aan. Ons oudercomité telt een 15-tal leden en extra helpers, dus we kunnen dat ook aan.

Waarom zou je dit aanraden aan andere scholen en ouderwerkingen?

Zowel voor de kinderen als ouders is dit een heel bijzondere avond. Het vraagt redelijk wat voorbereiding, maar de magie en verwondering die je terugkrijgt is fantastisch. Bovendien krijg je ouders op school die je anders nooit ziet. Als leerkracht kan je dan eens praten over iets anders dan schoolse dingen. En dat verbetert de band.

Tips voor wie ook aan de slag wil

  • Profiteer van de sfeer die rond kerst en de winterdagen hangt. Zet hier zeker op in door versiering en decoratie.
  • Je hoeft niet alleen voor te lezen. Voor de kleuters doen wij een poppenkast.
  • Bedankt al wie meegeholpen heeft achteraf. Het is een kleine moeite maar maakt een groot verschil voor hen.
  • Begin op tijd met je voorbereiding, maak duidelijke afspraken wie wat doet. Hou een draaiboek bij van de vorige jaren.

Zin om zelf aan de slag te gaan? Hier vind je het draaiboek van Basisschool Klim-Op.